جستجو برای:
  • خانه
  • مقالات
  • دوره ها
  • تماس با ما
  • درباره ما
 
  • 09171985640 & 09128704425
  • info@drunik.ir
Dr.unik
  • خانه
  • مقالات
  • دوره ها
  • تماس با ما
  • درباره ما
0

ورود و ثبت نام

برنامه درسی متناسب با ویژگی و نیازهای نسل z

18 اردیبهشت 1403
ارسال شده توسط Drunik
مقالات
75 بازدید
نیازهای نسل z

برنامه درسی متناسب با ویژگی و نیازهای نسل z

این مقاله به بررسی ویژگی‌ها و نیازهای نسل Z  در زمینه برنامه‌ریزی درسی می‌پردازد. در اینجا خلاصه‌ای از نکات کلیدی آورده شده است:

روش تحقیق: استفاده از روش سنتزپژوهی برای تحلیل مقالات و پایان‌نامه‌های مرتبط با نسل Z..

یافته‌ها: ارائه چارچوبی برای برنامه درسی متناسب با ویژگی‌ها و نیازهای نسل Z.

نتیجه‌گیری: تأکید بر ضرورت درک تفاوت‌های نسلی و ترجیحات یادگیری برای طراحی محیط‌های آموزشی مناسب .

 

مقدمه:

در این مقاله بر اهمیت تطابق آموزش با تحولات جهانی و فناوری تأکید دارند و نیاز به توجه به ترجیحات و ویژگی‌های یادگیری نسل‌های مختلف را مورد توجه قرار می‌دهند و همچنین در مورد تأثیرات فناوری بر آموزش و نسل‌های مختلف می‌باشد:

  • تحولات فناوری: تغییرات چشمگیر فناوری در دهه‌های اخیر و تأثیر آن بر سبک زندگی و روش‌های یادگیری.
  • عصر تجربه: انتقال از عصر اطلاعات به عصر تجربه و چالش‌های پیش روی مربیان و برنامه‌ریزان درسی.
  • تجدید نظر در برنامه درسی: نیاز به بازنگری در برنامه‌های درسی برای پاسخگویی به نیازهای نسل‌های جدید و فناوری‌های نوین.
  • شناخت نسلی: اهمیت درک ویژگی‌های نسل‌های مختلف و تفاوت‌های آن‌ها در زمینه‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی.

روش پژوهش:

روش پژوهش مبتنی بر سنتزپژوهشی  The synthesi research است که شامل ترکیب ویژگی ها و عوامل خاص منابع پژوهشی است. سنتز پژوهشی روبرتس شامل مراحل زیر می‌باشد:

–  اول: شناسایی نیاز – تأکید بر شناسایی و تشخیص نیازهای مرتبط با تغییرات سریع در عصر فناوری و تأثیر آن بر یادگیری دانش‌آموزان.

– دوم: جستجو و بازیابی مطالعات – شناسایی مقالات علمی و پژوهشی مرتبط از طریق کلیدواژه‌ها و حذف موارد غیرمرتبط.

– سوم: تعیین چارچوب ادراکی – انتخاب مقالات و پژوهش‌هایی که اطلاعات کافی در مورد اهداف تحقیق ارائه داده‌اند.

–  چهارم: پالایش و سازماندهی مطالعات – ترکیب اطلاعات و تمرکز بر دو مفهوم اصلی: نیازهای نسل Z و برنامه درسی متناسب با این نسل.

-مرحله پنجم:

  • ارائه نتایج: در این مرحله، اصول و مؤلفه‌های مرتبط با برنامه درسی و متناسب با ویژگی‌ها و نیازهای نسل Z شناسایی و استخراج می‌شوند.
  • تکیه بر اصول: تأکید بر اهمیت شناخت نسلی در برنامه‌ریزی درسی و توجه به توسعه حرفه‌ای معلمان در رابطه با نسل‌های جدید می‌باشد.

بخش اول یافته ها مفهوم شناسی

  • مفهوم‌شناسی نسلی: تأکید بر اهمیت شناخت ویژگی‌های نسلی و تأثیرات آن بر جامعه.
  • ویژگی‌های نسل Z: بررسی خصوصیات منحصر به فرد نسل Z به عنوان نسل اینترنت.
  • تأثیرات فناوری و رسانه: اهمیت درک تغییرات فناوری و رسانه‌های نوین در زندگی نسل Z.
  • نیازهای آموزشی و اجتماعی: بررسی نیازهای عاطفی، اجتماعی و آموزشی نسل Z و چگونگی پاسخگویی به آنها.این بخش همچنین به تبیین و تحلیل مؤلفه‌های مرتبط با این ویژگی‌ها و نیازها می‌پردازد

– اصول نسل‌شناسی: تعریف نسل به گروهی از افراد با تولد در زمان مشابه و دارای شرایط زندگی مرتبط.

– بازه زمانی نسل‌ها: میانگین فاصله زمانی بین تولد والدین و فرزندان، حدود 20 تا 25 سال.

– نسل Z :متولدین بعد از سال 1995، با ویژگی‌های منحصربه‌فرد و تفاوت‌هایی با نسل‌های پیشین.

بخش دوم ویژگی های نسل Z : هویت شناخت ویژگی های  شخصیتی نسل z، ساختارشناختی و ویژگی های ارتباطی بیانگر ویژگی ای متمایز نسل z می شود.

همچنین د ر ترجیحات نسلی علاقه مندی ها وسرگرمی ها و سبک های یادگیری و انگیزه یادگیرندگان نسل z از مؤلفه های مهم در حوزه برنامه درسی است. زیرا انگیزهای عاطفی اجتماعی و پیشبرد زندگی حرفه ای و دسترسی به دنیای بهتر از انگیزه های مهم نسل z است.

ویژگی‌های نسلZ:

برونگرایی، تجربه‌گرایی، فعالیت در دنیای مجازی، و علاقه‌مند به ارتباطات عاطفی و جنسیتی.

  • ارزیابی مهارت‌ها: توانایی ارزیابی مهارت‌های فردی و اجتماعی.
  • تمرکز بر فردیت: اهمیت دادن به فردیت و حریم خصوصی در دنیای مجازی.
  • تنوع و تکثرگرایی: استفاده از رسانه‌های مختلف و تمایل به چندوظیفه‌ای.
  • ارتباطات دیجیتالی: تعامل با دنیای دیجیتال و به اشتراک‌گذاری تجربیات شخصی.
  • توافق گرایی: این مفهوم به توانایی افراد برای رسیدن به تفاهم و همکاری با دیگران اشاره دارد.
  • ساختار شناختی: این ویژگی به چگونگی سازماندهی و پردازش اطلاعات در ذهن افراد مربوط می‌شود.
  • ویژگی‌های ارتباطی: این ویژگی‌ها به مهارت‌ها و روش‌هایی که افراد برای برقراری ارتباط مؤثر با دیگران به کار می‌برند، اشاره دارد.

ترجیحات نسلی:

– انگیزه و یادگیری: فناوری‌های هوشمند می‌توانند انگیزه دانش‌آموزان را برای کشف و یادگیری مطالب جدید افزایش دهند. این امر با ارائه دسترسی آسان به منابع و ایجاد فرصت‌های یادگیری فردی و گروهی تقویت می‌شود.

–سبک‌های یادگیری: نسل Z تمایل دارد از طریق روش‌های مختلف یادگیری مانند بصری، شنیداری و کینستتیک (جنبشی-حرکتی) یاد بگیرد.

فناوری‌های دیجیتالی می‌توانند این سبک‌های یادگیری را با استفاده از نمودارها، ویدئوها، تصاویر متحرک و شبیه‌سازی‌ها پشتیبانی کنند.

نیازهای نسلی:

– الویت‌های یادگیری نسل Z به دنبال یادگیری مهارت‌هایی است که برای آینده شغلی و شخصی آن‌ها مفید باشد. برنامه‌های درسی باید به گونه‌ای طراحی شوند که با این الویت‌ها و نیازهای متغیر هماهنگ باشند.

رویکرد یادگیری :نسل Z تمایل دارد که در گروه‌های کوچک کار کند و از فعالیت‌های یادگیری فعال بهره ببرد. آن‌ها به دنبال یادگیری مهارت‌های عملی و مسائل چالشی هستند و از روش‌های تعاملی و چالش‌برانگیز برای یادگیری استفاده می‌کنند.

روش‌های یادگیری :این نسل به دنبال یادگیری آنلاین و استفاده از ابزارهای دیجیتال است. آن‌ها از مهارت‌های خود برای حل مشکلات به شیوه‌های متفاوت و خلاقانه استفاده می‌کنند

شایستگی‌های عاطفی اجتماعی :نسل Zدیدگاه خاصی نسبت به تعهد شغلی دارد، به کار انعطاف‌پذیر تمایل دارد، و به سرعت به دنبال رشد شغلی است. آن‌ها تبعیض نژادی یا جنسیتی را تحمل نمی‌کنند و به انجام کارهای خیریه و مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی علاقه‌مند هستند.

توسعه مهارت : انها دنبال توسعه مهارت‌هایی مانند برنامه‌نویسی، رمزنگاری، ساختارهای داده، سیستم‌های توزیع شده، اقتصاد، حقوق، هوش تجاری و ارتباطات است. آن‌ها به یادگیری مادام‌العمر و حل مسئله اهمیت می‌دهند.

هوشمندی در سیستم‌های کاربردی : این نسل کمتر از نسل‌های قبلی از هوش مصنوعی استفاده می‌کند، زیرا به ارزش واقعی این ابزارها در فرایند کار باور ندارد. با این حال، آن‌ها تکنولوژی محور بوده و تکنولوژی بخشی از هویت آن‌هاست این نسل با توجه به پیشرفت‌های تکنولوژیکی و تغییرات اجتماعی، نیازمند رویکردهای نوین در آموزش و محیط کار است تا بتواند به طور کامل پتانسیل خود را شکوفا کند.

اصول و مؤلفه های مرتبط با برنامه درسی و متناسب با ویژگی ها و نیازهای نسل z

– ارزش‌ها و اهداف آموزشی: تأکید بر دسترسی به زندگی سالم، پرورش استعدادها و شکوفایی خوبی‌های انسانی.

– خلاقیت و نوآوری: برجسته‌سازی اهمیت آگاهی از محیط اطراف و توانایی تولید و خلق پیام‌های جدید.

– سازگاری دانش با نیازهای یادگیرنده: ضرورت شناخت نیازها و انتظارات یادگیرندگان نسل Z و چگونگی سازگاری با محیط‌های جدید.

– تناسب محتوا با نیازهای جامعه: اهمیت موضوعات اجتماعی در آموزش و ارائه مدل‌های سلامت روان و روابط اجتماعی.

ویژگی‌های معلمان نسل Z :

در اینجا به خلاصه‌ای از موضوعات کلیدی اشاره می شود:

  • ویژگی‌های معلمان نسل Z: تاکید بر مهربانی، اخلاق و ارزش‌ها، صبر و پایداری، خودانگیزشی و فداکاری.
  • تربیت معلمان: درک ویژگی‌های نسلی دانش‌آموزان، همسویی با نیازها و ترجیحات آن‌ها، و توسعه مهارت‌های اندیشه و رفتار.
  • توسعه حرفه‌ای معلم: تقویت دانش و مهارت‌های جدید، تمرکز بر یادگیری حرفه‌ای و توسعه مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی.
  • رشد توانایی تدریس: ایجاد محیط‌های یادگیری بهینه و فناورمحور، تسهیل دسترسی به محتوای آموزشی مناسب و استفاده از روش‌های تعاملی.

 

این بخش همچنین بر اهمیت حمایت از توسعه حرفه‌ای و سازگاری با سرعت تحولات در حوزه آموزش تاکید می کند.

– ابزارهای دیجیتالی: اشاره به استفاده از ابزارهای فناوری مانند منابع یادگیری دیجیتالی و ابزارهای دیجیتالی مختلف دارد.

– فناوری‌های وب: بحث در مورد فناوری‌های وب 3.0 و نرم‌افزارهای هوش مصنوعی.

– یادگیری دیجیتال: تمرکز بر روی مفاهیم یادگیری دیجیتال، استفاده از تلفن‌های هوشمند و توسعه مهارت‌های فناوری

– نوآوری در آموزش: بررسی استفاده نوآورانه از سیستم‌های عامل مناسب و پلتفرم‌های آموزشی برای بهبود فرآیند یادگیری

بحث و نتیجه گیری :

این مقاله درباره ویژگی ها و نیازهای نسل z در زمینه اموزش و پرورش بحث نمود و به  مسائل تغییرات جهانی ، شناخت نسل Z و ویژگی ها نیازهای آموزشی، و چگونگی محتوای آموزشی و اصول و مؤلفه های مرتبط با برنامه درسی  متناسب با ویژگی ها و نیازهوای نسل z را به روش سنتزپژوهشی ارزیابی کرد .

برچسب ها: مدیران آینده، نسلz، مهارت های نرم، مهارت های زندگی، مقاله
در تلگرام
کانال ما را دنبال کنید!
در اینستاگرام
ما را دنبال کنید!
Created by potrace 1.14, written by Peter Selinger 2001-2017
در آپارات
ما را دنبال کنید!

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

فرزندپروری در سایه جنگ: راهنمای تاب‌آوری روانی برای خانواده‌ها
از TikTok تا کسب و کار، رمزگشائی نسل Z؛ راهنمای جامع برای والدین، معلمان و کارفرمایان
مدیریت استرس صحبت در برابر جمع
عبور از طوفان غم
سال جدید، ذهن جدید: برنامه‌ریزی ذهنی فرزندان برای دستیابی به موفقیت
تاثیر مخرب باورهای غلط در مورد پول و ثروت

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو برای:
دسته‌ها
  • مقالات
نوشته‌های تازه
  • فرزندپروری در سایه جنگ: راهنمای تاب‌آوری روانی برای خانواده‌ها
  • از TikTok تا کسب و کار، رمزگشائی نسل Z؛ راهنمای جامع برای والدین، معلمان و کارفرمایان
  • مدیریت استرس صحبت در برابر جمع
  • عبور از طوفان غم
  • سال جدید، ذهن جدید: برنامه‌ریزی ذهنی فرزندان برای دستیابی به موفقیت
ارتباط با ما
  • بندرعباس ، چهارراه پردیس، به سمت خیابان طلوع، کوچه پروین اعتصامی شرقی، طبقه دوم ساختمان پیشخوان دولت
  • 09171985640 & 09128704425
  • info@drunik.com
فهرست سفارشی
  • مقالات
  • حساب کاربری من
  • سبد خرید
  • فروشگاه
نماد اعتماد زرین‌پال

تمام حقوق برای علی رضا عباسی محفوظ است.

ورود

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

هنوز عضو نشده اید؟ عضویت در سایت