برنامه درسی متناسب با ویژگی و نیازهای نسل z

برنامه درسی متناسب با ویژگی و نیازهای نسل z
این مقاله به بررسی ویژگیها و نیازهای نسل Z در زمینه برنامهریزی درسی میپردازد. در اینجا خلاصهای از نکات کلیدی آورده شده است:
روش تحقیق: استفاده از روش سنتزپژوهی برای تحلیل مقالات و پایاننامههای مرتبط با نسل Z..
یافتهها: ارائه چارچوبی برای برنامه درسی متناسب با ویژگیها و نیازهای نسل Z.
نتیجهگیری: تأکید بر ضرورت درک تفاوتهای نسلی و ترجیحات یادگیری برای طراحی محیطهای آموزشی مناسب .
مقدمه:
در این مقاله بر اهمیت تطابق آموزش با تحولات جهانی و فناوری تأکید دارند و نیاز به توجه به ترجیحات و ویژگیهای یادگیری نسلهای مختلف را مورد توجه قرار میدهند و همچنین در مورد تأثیرات فناوری بر آموزش و نسلهای مختلف میباشد:
- تحولات فناوری: تغییرات چشمگیر فناوری در دهههای اخیر و تأثیر آن بر سبک زندگی و روشهای یادگیری.
- عصر تجربه: انتقال از عصر اطلاعات به عصر تجربه و چالشهای پیش روی مربیان و برنامهریزان درسی.
- تجدید نظر در برنامه درسی: نیاز به بازنگری در برنامههای درسی برای پاسخگویی به نیازهای نسلهای جدید و فناوریهای نوین.
- شناخت نسلی: اهمیت درک ویژگیهای نسلهای مختلف و تفاوتهای آنها در زمینههای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی.
روش پژوهش:
روش پژوهش مبتنی بر سنتزپژوهشی The synthesi research است که شامل ترکیب ویژگی ها و عوامل خاص منابع پژوهشی است. سنتز پژوهشی روبرتس شامل مراحل زیر میباشد:
– اول: شناسایی نیاز – تأکید بر شناسایی و تشخیص نیازهای مرتبط با تغییرات سریع در عصر فناوری و تأثیر آن بر یادگیری دانشآموزان.
– دوم: جستجو و بازیابی مطالعات – شناسایی مقالات علمی و پژوهشی مرتبط از طریق کلیدواژهها و حذف موارد غیرمرتبط.
– سوم: تعیین چارچوب ادراکی – انتخاب مقالات و پژوهشهایی که اطلاعات کافی در مورد اهداف تحقیق ارائه دادهاند.
– چهارم: پالایش و سازماندهی مطالعات – ترکیب اطلاعات و تمرکز بر دو مفهوم اصلی: نیازهای نسل Z و برنامه درسی متناسب با این نسل.
-مرحله پنجم:
- ارائه نتایج: در این مرحله، اصول و مؤلفههای مرتبط با برنامه درسی و متناسب با ویژگیها و نیازهای نسل Z شناسایی و استخراج میشوند.
- تکیه بر اصول: تأکید بر اهمیت شناخت نسلی در برنامهریزی درسی و توجه به توسعه حرفهای معلمان در رابطه با نسلهای جدید میباشد.
بخش اول یافته ها مفهوم شناسی
- مفهومشناسی نسلی: تأکید بر اهمیت شناخت ویژگیهای نسلی و تأثیرات آن بر جامعه.
- ویژگیهای نسل Z: بررسی خصوصیات منحصر به فرد نسل Z به عنوان نسل اینترنت.
- تأثیرات فناوری و رسانه: اهمیت درک تغییرات فناوری و رسانههای نوین در زندگی نسل Z.
- نیازهای آموزشی و اجتماعی: بررسی نیازهای عاطفی، اجتماعی و آموزشی نسل Z و چگونگی پاسخگویی به آنها.این بخش همچنین به تبیین و تحلیل مؤلفههای مرتبط با این ویژگیها و نیازها میپردازد
– اصول نسلشناسی: تعریف نسل به گروهی از افراد با تولد در زمان مشابه و دارای شرایط زندگی مرتبط.
– بازه زمانی نسلها: میانگین فاصله زمانی بین تولد والدین و فرزندان، حدود 20 تا 25 سال.
– نسل Z :متولدین بعد از سال 1995، با ویژگیهای منحصربهفرد و تفاوتهایی با نسلهای پیشین.
بخش دوم ویژگی های نسل Z : هویت شناخت ویژگی های شخصیتی نسل z، ساختارشناختی و ویژگی های ارتباطی بیانگر ویژگی ای متمایز نسل z می شود.
همچنین د ر ترجیحات نسلی علاقه مندی ها وسرگرمی ها و سبک های یادگیری و انگیزه یادگیرندگان نسل z از مؤلفه های مهم در حوزه برنامه درسی است. زیرا انگیزهای عاطفی اجتماعی و پیشبرد زندگی حرفه ای و دسترسی به دنیای بهتر از انگیزه های مهم نسل z است.
ویژگیهای نسلZ:
برونگرایی، تجربهگرایی، فعالیت در دنیای مجازی، و علاقهمند به ارتباطات عاطفی و جنسیتی.
- ارزیابی مهارتها: توانایی ارزیابی مهارتهای فردی و اجتماعی.
- تمرکز بر فردیت: اهمیت دادن به فردیت و حریم خصوصی در دنیای مجازی.
- تنوع و تکثرگرایی: استفاده از رسانههای مختلف و تمایل به چندوظیفهای.
- ارتباطات دیجیتالی: تعامل با دنیای دیجیتال و به اشتراکگذاری تجربیات شخصی.
- توافق گرایی: این مفهوم به توانایی افراد برای رسیدن به تفاهم و همکاری با دیگران اشاره دارد.
- ساختار شناختی: این ویژگی به چگونگی سازماندهی و پردازش اطلاعات در ذهن افراد مربوط میشود.
- ویژگیهای ارتباطی: این ویژگیها به مهارتها و روشهایی که افراد برای برقراری ارتباط مؤثر با دیگران به کار میبرند، اشاره دارد.
ترجیحات نسلی:
– انگیزه و یادگیری: فناوریهای هوشمند میتوانند انگیزه دانشآموزان را برای کشف و یادگیری مطالب جدید افزایش دهند. این امر با ارائه دسترسی آسان به منابع و ایجاد فرصتهای یادگیری فردی و گروهی تقویت میشود.
–سبکهای یادگیری: نسل Z تمایل دارد از طریق روشهای مختلف یادگیری مانند بصری، شنیداری و کینستتیک (جنبشی-حرکتی) یاد بگیرد.
فناوریهای دیجیتالی میتوانند این سبکهای یادگیری را با استفاده از نمودارها، ویدئوها، تصاویر متحرک و شبیهسازیها پشتیبانی کنند.
نیازهای نسلی:
– الویتهای یادگیری نسل Z به دنبال یادگیری مهارتهایی است که برای آینده شغلی و شخصی آنها مفید باشد. برنامههای درسی باید به گونهای طراحی شوند که با این الویتها و نیازهای متغیر هماهنگ باشند.
رویکرد یادگیری :نسل Z تمایل دارد که در گروههای کوچک کار کند و از فعالیتهای یادگیری فعال بهره ببرد. آنها به دنبال یادگیری مهارتهای عملی و مسائل چالشی هستند و از روشهای تعاملی و چالشبرانگیز برای یادگیری استفاده میکنند.
روشهای یادگیری :این نسل به دنبال یادگیری آنلاین و استفاده از ابزارهای دیجیتال است. آنها از مهارتهای خود برای حل مشکلات به شیوههای متفاوت و خلاقانه استفاده میکنند
شایستگیهای عاطفی اجتماعی :نسل Zدیدگاه خاصی نسبت به تعهد شغلی دارد، به کار انعطافپذیر تمایل دارد، و به سرعت به دنبال رشد شغلی است. آنها تبعیض نژادی یا جنسیتی را تحمل نمیکنند و به انجام کارهای خیریه و مشارکت در فعالیتهای اجتماعی علاقهمند هستند.
توسعه مهارت : انها دنبال توسعه مهارتهایی مانند برنامهنویسی، رمزنگاری، ساختارهای داده، سیستمهای توزیع شده، اقتصاد، حقوق، هوش تجاری و ارتباطات است. آنها به یادگیری مادامالعمر و حل مسئله اهمیت میدهند.
هوشمندی در سیستمهای کاربردی : این نسل کمتر از نسلهای قبلی از هوش مصنوعی استفاده میکند، زیرا به ارزش واقعی این ابزارها در فرایند کار باور ندارد. با این حال، آنها تکنولوژی محور بوده و تکنولوژی بخشی از هویت آنهاست این نسل با توجه به پیشرفتهای تکنولوژیکی و تغییرات اجتماعی، نیازمند رویکردهای نوین در آموزش و محیط کار است تا بتواند به طور کامل پتانسیل خود را شکوفا کند.
اصول و مؤلفه های مرتبط با برنامه درسی و متناسب با ویژگی ها و نیازهای نسل z
– ارزشها و اهداف آموزشی: تأکید بر دسترسی به زندگی سالم، پرورش استعدادها و شکوفایی خوبیهای انسانی.
– خلاقیت و نوآوری: برجستهسازی اهمیت آگاهی از محیط اطراف و توانایی تولید و خلق پیامهای جدید.
– سازگاری دانش با نیازهای یادگیرنده: ضرورت شناخت نیازها و انتظارات یادگیرندگان نسل Z و چگونگی سازگاری با محیطهای جدید.
– تناسب محتوا با نیازهای جامعه: اهمیت موضوعات اجتماعی در آموزش و ارائه مدلهای سلامت روان و روابط اجتماعی.
ویژگیهای معلمان نسل Z :
در اینجا به خلاصهای از موضوعات کلیدی اشاره می شود:
- ویژگیهای معلمان نسل Z: تاکید بر مهربانی، اخلاق و ارزشها، صبر و پایداری، خودانگیزشی و فداکاری.
- تربیت معلمان: درک ویژگیهای نسلی دانشآموزان، همسویی با نیازها و ترجیحات آنها، و توسعه مهارتهای اندیشه و رفتار.
- توسعه حرفهای معلم: تقویت دانش و مهارتهای جدید، تمرکز بر یادگیری حرفهای و توسعه مهارتهای اجتماعی و ارتباطی.
- رشد توانایی تدریس: ایجاد محیطهای یادگیری بهینه و فناورمحور، تسهیل دسترسی به محتوای آموزشی مناسب و استفاده از روشهای تعاملی.
این بخش همچنین بر اهمیت حمایت از توسعه حرفهای و سازگاری با سرعت تحولات در حوزه آموزش تاکید می کند.
– ابزارهای دیجیتالی: اشاره به استفاده از ابزارهای فناوری مانند منابع یادگیری دیجیتالی و ابزارهای دیجیتالی مختلف دارد.
– فناوریهای وب: بحث در مورد فناوریهای وب 3.0 و نرمافزارهای هوش مصنوعی.
– یادگیری دیجیتال: تمرکز بر روی مفاهیم یادگیری دیجیتال، استفاده از تلفنهای هوشمند و توسعه مهارتهای فناوری
– نوآوری در آموزش: بررسی استفاده نوآورانه از سیستمهای عامل مناسب و پلتفرمهای آموزشی برای بهبود فرآیند یادگیری
بحث و نتیجه گیری :
این مقاله درباره ویژگی ها و نیازهای نسل z در زمینه اموزش و پرورش بحث نمود و به مسائل تغییرات جهانی ، شناخت نسل Z و ویژگی ها نیازهای آموزشی، و چگونگی محتوای آموزشی و اصول و مؤلفه های مرتبط با برنامه درسی متناسب با ویژگی ها و نیازهوای نسل z را به روش سنتزپژوهشی ارزیابی کرد .
دیدگاهتان را بنویسید